06 Julai 2009

Jangan cakap buhung sama budak2....

Dalam satu kampung, sorang cucu tinggal dengan datuknya sebab kedua orang tuanya pergi menoreh getah. Si datuk ni merangkap baby sitterlah kononnya.

Satu hari si cucu pulang ke rumah daripada bermain-main lalu bertanyalah kepada datuknya
"Tok, tadi Dol cakap pelir... Pelir tu apa tok?."

Terkejut datuknya. Tapi dengan selambanya dia berkata
"Pelir tu songkoklah, macam atuk pakai ni" OOoooo macam tu kata si cucu.

Pada hari lain pula sicucu bertanya lagi. "Tok, tadi Minah sebut burit..
apa ke bendanya tu tok?" Terkejut bukan kepalang datuknya.
Tapi dengan selambanya jugak dia menjawab

"Alah...itu kain..yang emak kau pakai tu."

Satu hari yang lain pula sicucu bertanya lagi... "Tok melancap tu apa?"

Si datuk malas nak melayan lalu dikatakannya melancap tu makan nasi.

Akhirnya sicucu bertanya lagi ....."Tok,berjubur tu apa?" "..Alaah kau ni banyak sangat bertanya..berjubur tu macam ayah dan mak kau..kerjanya menorehlah."

Suatu hari yang panas datanglah tok Penghulu berkunjung ke rumah kanak-kanak tu..selepas diberi salam beberapa kali lalu dijawap oleh kanak-kanak tu..

"Datuk kau ada?" a ada tok penghulu.


"Dia pergi kedai.. Naiklah tok penghulu."

Tok penghulu pun naik sambil mengipas-ngipas dengan songkoknya. Lalu berkata budak yang keletah itu.

"Tok penghulu, kalau panas sangkutlah pelir tu kat dinding"

Terkejut yang amat sangat tok Penghulu tu. "Ehhh mana abang kau? "

" Ada kat dapur tengah melancap"

"... Kakak kau?"

"..ada kat sungai tengah basuh burit..banyak burit dia kena basuh."

"Mak ayah kau? EEEh tok penghulu kan hari tak hujan berjuburlah mereka."

Lalu tok penghulu pun pengsan.

THE MORAL OF THE STORY IS ..........JANGAN CAKAP BOHONG PADA BEBUDAK.
Khikhikhikhikhikk...

8 ulasan:

AngeL BeaR berkata...

ahahahahaahahahhaahhaaa...rusak...

Mell_f berkata...

hahaha..adada

C.Alv.B berkata...

Hahahahaha... ada2 ja .. tapi mmg susah mau explain sama budak2 bah heheee

kukuanga berkata...

ada pula begitu kan? hahahahahah!

Stoney Meenuk berkata...

Aduh! sakit sudah perut sia ni...terlampau ketawa

Bambangan @ Ony berkata...

tu lah membuhung saja karaja urang tua nikan, padahal diorang segan bah tu mau terus terang kan.... tapi story ni funny juga bah kan.

Malaikatsesat@Bentara Sakti berkata...

he..he.. macam pernah dengar ja cerita lawak ni... tapi lain versi lah.
Apapun... memang betul. Jangan cuba bohong dengan budak-budak... dorang tu lurus bendul. he..he..

nc berkata...

adui..sot o..ni la kalu tembirang sama budak2 kn.. hehe